/>
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 22
کل بازدید : 191194
تعداد کل یاد داشت ها : 150
آخرین بازدید : 103/2/27    ساعت : 2:49 ع
اوقات شرعی
درباره
افشین شجاع مقدم[21]

افشین شجاع مقدم

ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
امکانات دیگر
ابر برچسب ها
مباحث تربیتی ، قران ، تربیت اسلامی ، پیام نوروزی 1394 ، زندگی دنیوی و حیات طیبه ، دعا ، خودشناسی ، داستان ها و حکایات ، رذایل اخلاقی تکبر ، نماز ، بصیرت ، جوان و جوانی در سخنان امیر المومنین ، امام علی علیه السلام ، حضرت محمد (ص) ، خانواده ، فاطمه (س) ، گوهر ناب ، فاطمه زهرا (س) ، خطبه حضرت زهرا برای کسانی که حق شوهرش را غصب کردند!! ، خطبه حضرت زهرا در جمع زنان مهاجر و انصار ، خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) ، خلوت ، خودسازی ، حضرت مهدی (عج) ، حیدر کرار ، حکایت ، خانه های خدایی و شیطانی ، امامت ، امر به معروف و نهی از منکر ، اول دبستان ، براهین اثبات وجود خدا ، برهان فطرت ، برهان نظم ، جوانان و نماز ، حسادت ، تشیع ، تشییع و نماز خواندن ، تعلیم و تربیت ، تنهایی ، تهاجم فرهنگی ، توصیه های تربیتی ، جمهوری اسلامی ایران ، آرامش و زیبایی زندگی ، آرامش و زیبایى هاى زندگى ، آسیب هاى جوانى ، اسلام دین شادی و نشاط ، اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی ، اقسام تکبر ، القاب ، امام خمینی (ره) ، نهج البلاغه ، همسر ، هنر معاشرت ، یاد شهدا ، کتاب فارسی ، قران کریم ، گذشته ، گناه ، محاسبه نفس ، مدیریت زمان ، مشکلات ، موانع فهم قران ، موفق ، موفقیت ، نافرمانی ، نظام هستی و تفکر ، ریشه های تکبر ، داستان ها و حکایت ، دنیا ، دوست و دوست یابی ، راه هاى رسیدن به موفقیت ، رحمت و استغفار ، رذایل اخلاقی ، سالم ، شناخت اجمالی شیعه ، شهر و روستا ، شیو ه ها و عوامل جذب جوانان ، عاطفی ، علایم تکبر ، علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها ، علم ، علی علیه السلام ، عوامل دورى و کناره‌گیرى از مطالعه ، عید نوروز ،

موانع تدبر در قران

موانع فهم قرآن

لازم است کسى که مى‌خواهد قرآن را بفهمد، موانع فهم را از بین ببرد، وگرنه آن‌گونه که باید، نمى‌تواند از قرآن بهره ببرد و حتى گاهی به جای سود، زیان مى‌بیند. [بزرگان] برای فهم قرآن، موانعی ذکر کرده‌اند؛ از قبیل:

1. تقیّد [بیش از حد] به اداى دقیق حروف از مخارج آن و رعایت دقیق قواعد تجوید. این مطلب، از تدبر در آیه جلوگیرى کرده، مانع فهمیدن قرآن مى‌شود. بنده می‌گویم: این مطلب درستی است؛ ولی این از موانع استفهام نیست؛ بلکه از موانع تدبر است که آن از اسباب فهم است.
ادامه مطلب...




برچسب ها : موانع فهم قران  ,



      

ریشه‌های تکّبر

رذیله تکبّر مانند سایر رذایل اخلاقى، دارای ریشه‌ها و زمینه‌هایی است که باید آن‌ها را جست‌وجو کرد و دقیقاً شناخت. در زیر به برخی از این زمینه‌ها اشاره می‌کنیم:


الف. حقارت نفس
افراد متکبر، چون در خود کمبودی احساس می‌کنند و از بی توجهی دیگران به خود رنج می‌برند، در صدد جبران این نقیصه هستند و با خودبرتربینی می‌کوشند لذتی کاذب برای خود فراهم کنند و خود را بالاتر بدانند. این حقیقتی است که امروزه در پرتو تحقیقات روان‌شناسى و روان‌کاوى ثابت شده است. در سخنی از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم که فرمودند:
کسی تکبر و گردن‌کشى نمی‌کند، مگر به‌سبب ذلتى که در خود مى‏بیند.1
ادامه مطلب...




برچسب ها : ریشه های تکبر  ,



      

تکبّر بر خلق‏

این قسم تکبر، دو شعبه دارد:

الف: تکبر بر پیامبران و امامان علیهم السلام

در این قسم، شخص متکبر نفس خود را بزرگ‌تر و بالاتر از آن مى‏داند که در برابر بشرى چون دیگر انسان‌ها اطاعت کند. چنین تکبّرى گاه شخص را از اندیشیدن باز مى‏دارد و او در تاریکى جهل

مى‏ماند و از اطاعت خوددارى مى‏کند؛ به این گمان که خود بر حق است. گاه با اینکه نبی و ولی را مى‏شناسد، اطاعت نمى‏کند؛ زیرا نفسش او را براى اطاعت از حق و تواضع در برابر آن

همراهى نمى‏کند: در قرآن کریم می‌خوانیم که قوم نوح، خطاب به پیامبر خود مى‌گفتند:

فَقالَ الْمَلَأُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراکَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنا وَ ما نَراکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذینَ هُمْ أراذِلُنا بادِیَ الرَّأْیِ وَ ما نَرى‏ لَکُمْ عَلَیْنا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّکُمْ کاذِبینَ؛1

ادامه مطلب...




      

رذایل اخلاقی بخش دوم : تکبر

علائم و نشانه ‏ها

همان‌گونه که طبیب با شناخت علائم و نشانه‌های بیماری، می‌تواند نسخه شفابخش بنویسد، در بیماری‌هاى اخلاقى نیز شناخت علائم، به درمان و ریشه‌کن کردن رذیله کمک می‌کند.

بزرگان اخلاق، نشانه‌هایی را برای این رذیله برشمرده‌اند؛ نشانه‏ هاى تکبّر، بسیار زیاد است، از جمله اینکه افراد متکبّر، به‌گونه‌ خاصی راه می‌روند؛ گردن و شانه‌هایشان را بالا می‌گیرند؛ وقتی می‌خواهند با کسی صحبت کنند، سرشان را زیرمی‌اندازند و با گوشه چشم، اخم نموده، به او نگاه می‌کنند، همیشه گویی از بالا به دیگران نگاه می‌کنند، انتظارات زیادى از مردم دارند؛ از جمله انتظار دارند دیگران به آن‌ها سلام کنند، کسى پیش از آن‌ها وارد مجلس نشود و همیشه در صدر مجلس جاى گیرند، مردم در برابر آن‌ها کوچکى کنند، کسى از آنان انتقاد نکند و حتّى پند و اندرز نگوید، همه براى آن‌ها امتیازى قائل شوند و حریمى نگه دارند، مردم در برابر آن‌ها دست به سینه باشند و همیشه از عظمت آنان سخن بگویند.

ادامه مطلب...




برچسب ها : علایم تکبر  , اقسام تکبر  ,



      

تکبر و رذایل اخلاقی


تکبر (بخش اول)

مهدی جعفری

برگرفته از سایت akhlagh.net


مقدمه

شناخت رذایل و رفع و دفع آن‌ها، زمین باطن را برای غرس درخت فضایل مساعد می‌نماید و زمینه رشد را فراهم می‌کند و از طرفی ریشه کن کردن رذایل اخلاقی در سرزمین وجودی انسان، طمع شیطان را در انحراف او از بین برده، و

کوشش او را بی‌نتیجه می‌گذارد.

رذیله‌ای که خود شیطان را به ورطه هلاکت و سقوط کشاند، تکبر است. در حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام می‌خوانیم:

إِیَّاکَ وَ الْکِبْرَ فَإِنَّهُ أعْظَمُ الذُّنُوبِ وَ ألْأمُ الْعُیُوبِ وَ هُوَ حِلْیَةُ إِبْلِیس‏؛1

از تکبّر بپرهیز. به‌درستى که آن، بزرگ‌ترین گناهان و قابل سرزنش‌ترین عیب‌ها و زیور شیطان است‏.

ادامه مطلب...




برچسب ها : رذایل اخلاقی تکبر  ,



      

نظام هستی و تفکر

چرا باید درباره نظم عالم فکر کرد؟

ما مى توانیم پاسخ این سئوال را در دو قسمت خلاصه کنیم:


1. بدیهى است هر چه معلومات بشر زیادتر شود، معرفت او نسبت به خالق جهان، زیادتر خواهد گردید و هر اندازه به اسرار و رموز جهان خلقت، آشناتر گردد، ایمان او نسبت به پدید آورنده آن، راسخ تر و محکم تر مى گردد و از همین جاست که زمینه مناسبى براى این سئوال پیش مى آید که: آیا دانشمندان علم نجوم در گذشته که جهان را بسیار کوچک و محدود و آن را در کره اى به نام فلک الافلاک گنجانیده بودند و فاصله زمین را تا سطح مقعّر (فرو رفته) آن با محاسبات ریاضى تعیین کرده بودند معرفتشان نسبت به مبدأ این جهان بیشتر بوده است یا دانشمندان امروز که با وسایل و تجهیزات بسیار پیشرفته، جهان را مطالعه مى کنند!؟ آیا بطلمیوس دانشمند قرن دوم میلادى که قائل بود ستارگان مانند میخ بر صفحه آسمان کوبیده شده اند! بهتر مى توانست به عظمت پروردگار پى برد یا نیوتن دانشمند فلک شناس قرن اخیر که مى گوید: «کواکب داراى مدار و فاصله معین هستند که اگر هر کدام از آنها از مدار خود خارج شوند، جهان هستى از هم مى پاشد!»

ادامه مطلب...




برچسب ها : نظام هستی و تفکر  ,



      

تاریخ تشیع

تاریخچه تشیع

ما معتقدیم:مبدا پیدایش تشیع،عصر پیامبر (ص) و سخنان آن حضرت بوده است و اسناد روشنى براى این مطلب در دست داریم:

از جمله بسیارى از مفسران در تفسیر آیه شریفه:«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة،کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین مخلوقات (خدا) هستند. » (1) این حدیث را از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده ‏اند که فرمود:«منظور از این آیه،على (ع) و شیعیان اوست‏».

از جمله مفسر معروف‏«سیوطى‏»در«الدر المنثور»از«ابن عساکر»از جابر بن عبد الله نقل مى ‏کند که ما خدمت پیامبر (ص) بودیم که على (ع) به سوى ما آمد هنگامى که چشم پیامبر (ص) به او افتاد فرمود:«و الذى نفسى بیده ان هذا و شیعته لهم الفائزون یوم القیامة،سوگند به کسى که جانم به دست اوست او و شیعیانش رستگاران در روز قیامتند»سپس آیه‏«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة‏»نازل شد و بعد از آن،هنگامى که على (ع) به مجلس اصحاب پیامبر (ص) مى ‏آمد آنها مى ‏گفتند:«جاء خیر البریة،بهترین مخلوقات خدا آمد!» (2)

ادامه مطلب...




برچسب ها : تشیع  ,



      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >