/>
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 22
کل بازدید : 190443
تعداد کل یاد داشت ها : 150
آخرین بازدید : 103/2/6    ساعت : 5:40 ع
اوقات شرعی
درباره
افشین شجاع مقدم[21]

افشین شجاع مقدم

ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
امکانات دیگر
ابر برچسب ها
مباحث تربیتی ، قران ، تربیت اسلامی ، پیام نوروزی 1394 ، زندگی دنیوی و حیات طیبه ، دعا ، خودشناسی ، داستان ها و حکایات ، رذایل اخلاقی تکبر ، نماز ، بصیرت ، جوان و جوانی در سخنان امیر المومنین ، امام علی علیه السلام ، حضرت محمد (ص) ، خانواده ، فاطمه (س) ، گوهر ناب ، فاطمه زهرا (س) ، خطبه حضرت زهرا برای کسانی که حق شوهرش را غصب کردند!! ، خطبه حضرت زهرا در جمع زنان مهاجر و انصار ، خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) ، خلوت ، خودسازی ، حضرت مهدی (عج) ، حیدر کرار ، حکایت ، خانه های خدایی و شیطانی ، امامت ، امر به معروف و نهی از منکر ، اول دبستان ، براهین اثبات وجود خدا ، برهان فطرت ، برهان نظم ، جوانان و نماز ، حسادت ، تشیع ، تشییع و نماز خواندن ، تعلیم و تربیت ، تنهایی ، تهاجم فرهنگی ، توصیه های تربیتی ، جمهوری اسلامی ایران ، آرامش و زیبایی زندگی ، آرامش و زیبایى هاى زندگى ، آسیب هاى جوانى ، اسلام دین شادی و نشاط ، اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی ، اقسام تکبر ، القاب ، امام خمینی (ره) ، نهج البلاغه ، همسر ، هنر معاشرت ، یاد شهدا ، کتاب فارسی ، قران کریم ، گذشته ، گناه ، محاسبه نفس ، مدیریت زمان ، مشکلات ، موانع فهم قران ، موفق ، موفقیت ، نافرمانی ، نظام هستی و تفکر ، ریشه های تکبر ، داستان ها و حکایت ، دنیا ، دوست و دوست یابی ، راه هاى رسیدن به موفقیت ، رحمت و استغفار ، رذایل اخلاقی ، سالم ، شناخت اجمالی شیعه ، شهر و روستا ، شیو ه ها و عوامل جذب جوانان ، عاطفی ، علایم تکبر ، علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها ، علم ، علی علیه السلام ، عوامل دورى و کناره‌گیرى از مطالعه ، عید نوروز ،

دوست

دوستی دختر و پسر و جایگاه آن در جامعه ایران

آنان که می دانند هیچ کاری برای آگاهی و آموزش دیگران نمی کنند و آنان که نادانند هیچ کوششی در آموختن ندارند، چنان که گویی واقعیت بیش از اوهام آنان را می ترساند. (آلندی)

 ایران جزو جوانترین کشورهای دنیاست. بیش از 20 درصد جمعیت این سرزمیندر گروه سنی 25-15 سال قرار دارند. عده دانشجویان ما نزدیک چهار و نیم میلیون نفر است. بیشتر افراد مجرد هستند و در دانشگاه های مختلف در کنار هم به تحصیل می پردازند.

در متن دگرگونی های جسمی و روانی و با آمیزه شورمندانه جوانی و عشق است که دوستی با جنس مخالف و پیوند با او پیدا می شود و نخست شعله های خود را در وجود جوان برمی افروزد و پس از آن آتش به خرمن آرامش خانواده و سنت های جامعه می زند پیشینه دراز آهنگ این دلدادگی که یافته های استوار روان شناسی مهر تایید بر آن می زند، می رساند که هیچ زمان و مکانی را نمی توان نشان داد که از گرمی عشق و زمزمه عشاق خالی باشد!

  ادامه مطلب...




برچسب ها : مباحث تربیتی  ,



      

 اعتدال

 اعتدال در مصرف

رعایت نکردن اعتدال در مصرف و افراط و زیاده  ‎روی در هر کاری ـ حتّی در امور خیریّه چون بخشش ـ امری ناپسند است.

وَالَّذینَ إذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً؛[1019]

و آنان  ‎که وقتی انفاق می  ‎کنند، نه از حدّ معمول [و متعارف] می  ‎گذرند و نه تنگ می  ‎گیرند، و [انفاقشان] همراه میان این دو در حدّ اعتدال است.


مفهوم‎شناسی

«اعتدال»، مصدر باب افتعال از ریشة «ع، د، ل» به معنای حدّ متوسّط میان دو وضعیّت متفاوت است؛[1020] همچنین هرگونه تناسبی که لازمة آن، برقراری مساوات میان چند جهت گوناگون باشد، اعتدال نامیده می‌شود[1021] و نقطة مقابل آن افراط و تفریط است.[1022]

ادامه مطلب...




برچسب ها : مباحث تربیتی  ,



      

زندگی سالم و پاک

راهنمای زندگی , مختصر  اما جامع

روزی پشت چراغ قرمز توقف کرده بودم که جمله زیبایی پشت یک تاکسی نظرم را جلب کرد و عکسش را گرفتم: "امروز برای خدا چه کردی؟"

زندگی هر انسان به عنوان مهمترین سرمایه و داشته اش محسوب می شود که میتوان به جرات گفت که با هیچ چیز نمی توان آنرا قیمت و ارزش گذاری کرد...

در هیاهوی زندگی همه ما -گاه که نه - اغلب فراموش می کنیم رهسپار خانه ابدی هستیم و در این چند روز فرصت دنیا باید وسایل عیش خویش را پیش فرستیم تا نگوییم یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی (فجر/24).

گرچه دستورالعمل های مختلفی بـرای زندگی بهتر در این دنیا منتشر شده اما این یکی هم ساده تر و هم پسندیدتر است که تقدیم شما عزیزان می کنم:
 

* همیشه به مردم بیش از انتظاراتشان ببخشید و اینکار را با روی خوش انجام دهید.

* شعر مورد علاقه تان را از بر کنید.

* هر آنچه که می شنوید را باور نکنید.

ادامه مطلب...




برچسب ها : مباحث تربیتی  ,



      

عید فطر

عید سعید فطر مبارک باد

حلول ماه عید و شادی مسلمین است

پایان ماه روزه، برای صائمین است

نشاط و افتخار و شادی و سربلندی

از محک الهی برای مؤمنین است . . .

    

خوش بر کسی که سفره نشین خدا بود

از هرچه غیر خواسته ی او گر ، جدا بود

درب کلاس درس خدا چون گشوده شد

خوش بر مطلبی که قبول انتها بود

عید شما مبارک






      

unsuccessful people

افراد ناموفق و عادتهای بدشان!

افراد ناموفق علاوه بر اینکه در زندگیشان دچار مشکلات بسیاری هستند عادتهای بدی نیز دارند. کارهای زیاد اما وقت کمی برای انجام دارید. شاید شما هم در اطراف خود افرادی را دارید که همه کارهای خود را به خوبی و بدون استرس انجام می‌دهند و وقت هم کم نمی‌آورند.

 آن‌ها می‌توانند به خوبی خانواده، شغل، کار‌ها و سرگرمی‌های خود را مدیریت کنند و در آخر هفته نیز به کارهای شخصی خود برسند. چگونه این کار‌ها را انجام می‌دهند؟ معجون سحرآمیزی دارند که رو نمی‌کنند؟ خیر. این انرژی کاملا زمینی و معمولی است.

 همه کارهایی که انجام می‌دهید یا نمی‌دهید را ما عادت فرض می‌کنیم و این عادت‌ها باعث می‌شوند در زندگی عقب بمانید. این عادت‌های بد از کجا منشا می‌گیرند؟ مسلما شما انسان بد یا تنبلی نیستید و بدون شک دوست ندارید در انتهای روز احساس خستگی بیش از حد داشته باشید.

 همه انسان‌ها دوست دارند کارهای خود را در طول روز به پایان برسانند. تنها مشکل اینجاست که افراد بر اساس عادت همیشگی خود یک کار را انجام می‌دهند و نمی‌دانند تا چه حد این کار باعث عقب ماندن آن‌ها می‌شود. عادت اصولا به نوعی الگوی رفتاری گفته می‌شود که همیشه بدون توجه به مفید یا موثر بودن در حال تکرار شدن است.

 خوبی عادت این است که می‌توان آن را ترک کرد. عادت‌های بد و غیرمفید را ترک و عادت‌های خوب را جایگزین کنید. در اینجا عادت‌هایی را ذکر کرده‌ایم که اصولا انسان‌های مفید و موفق در زندگی خود انجام نمی‌دهند.

  ادامه مطلب...




برچسب ها : مباحث تربیتی  ,



      

ریا

ریا(فریب دیگران یا فریب خود)

ریاکاری از جمله رفتارها و عادات ناپسند و نکوهیده در میان جوامع بشری است.

ریا که در احادیث اسلامی به‌عنوان یکی از ناپسندترین گناهان معرفی شده است عبارت است از: ظاهرسازی و تظاهر به خوبی و عمل نیک، بدون آنکه غرض اصلى انجام دادن آن باشد.

 «ریا» مشتق از کلمه «رؤیت» است

 «ریا» مشتق از کلمه «رؤیت» است و آن را در فرهنگ فارسی معین، تظاهر و دورویی معنی کرده‌اند. انسان ریاکار بدون توجه به جلب رضایت خداوند و با هدف خودنمایی تظاهر به دین‌داری، پاکدامنی و نیکوکاری می‌کند.

خداوند سبحان در قرآن کریم 5 بار بر واژه «ریا» تأکید می‌کند:

«و مانند کسانی نباشید که از روی هوی‌پرستی، غرور و خودنمایی در برابر مردم، از سرزمین خود( به سوی میدان بدر) بیرون آمدند؛ و(مردم) را از راه خدا باز می‌داشتند؛(و سرانجام شکست خوردند) و خداوند به آنچه عمل می‌کنند احاطه(و آگاهی) دارد».(انفال/47)

«و آنها کسانی هستند که اموال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌کنند و ایمان به خدا و روز بازپسین ندارند؛(چرا که شیطان، رفیق و همنشین آنهاست؛) و کسی که شیطان قرین او باشد، بد همنشین و قرینی است».(نساء/38)

همچنین در آیاتی از سوره‌های ماعون و نساء و همچنین سوره بقره اعمال ریاکارانه مورد نکوهش قرار گرفته است و در روایات معصومین(ع) نیز به مسئله ریا توجه فراوانی شده است.

  ادامه مطلب...




برچسب ها : رذایل اخلاقی تکبر  , رذایل اخلاقی  ,



      

جوان

جوان و تعالی شخصیت

«هرکس، مسلمانی را گرامی بدارد، خدای والا را گرامی داشته است» رسول اکرم صلی الله علیه و آله [1]

شخصیت هر فرد، محبوب ترین پدیده مورد علاقه اوست. غریزه حب ذات که بر اساس حکمتی الهی در وجود انسان به ودیعه گذاشته شده است، آدمی را بر می انگیزد تا بر مبنای «خود دوستی» از مخاطرات و ناملایمات، خود را مصون نگاه داشته و بقای عمر و زندگیش را تدبیر نماید. چنین غریزه ای، انسان را به دفاع از تمامی موجودیت و شخصیتش وا می دارد و او را به جبهه گیری در مقابل هر عملی که شخصیت او را تهدید کند، بر می انگیزاند.

از این روی، طبیعی به نظر می رسد که به دیگران، اجازه نفوذ به قلمرو شخصیت خویش ندهد و در حقیقت، «تحقیر شخصیت» دیگری به این مفهوم است که ضربه ای را به اصلی ترین جنبه مورد علاقه اش وارد کنیم و بیشترین مقاومت را در او علیه خود به وجود آوریم.

ادامه مطلب...




برچسب ها : مباحث تربیتی  , جوان و جوانی در سخنان امیر المومنین  ,



      
   1   2      >