/>
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 22
کل بازدید : 191183
تعداد کل یاد داشت ها : 150
آخرین بازدید : 103/2/27    ساعت : 7:37 ص
اوقات شرعی
درباره
افشین شجاع مقدم[21]

افشین شجاع مقدم

ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
امکانات دیگر
ابر برچسب ها
مباحث تربیتی ، قران ، تربیت اسلامی ، پیام نوروزی 1394 ، زندگی دنیوی و حیات طیبه ، دعا ، خودشناسی ، داستان ها و حکایات ، رذایل اخلاقی تکبر ، نماز ، بصیرت ، جوان و جوانی در سخنان امیر المومنین ، امام علی علیه السلام ، حضرت محمد (ص) ، خانواده ، فاطمه (س) ، گوهر ناب ، فاطمه زهرا (س) ، خطبه حضرت زهرا برای کسانی که حق شوهرش را غصب کردند!! ، خطبه حضرت زهرا در جمع زنان مهاجر و انصار ، خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) ، خلوت ، خودسازی ، حضرت مهدی (عج) ، حیدر کرار ، حکایت ، خانه های خدایی و شیطانی ، امامت ، امر به معروف و نهی از منکر ، اول دبستان ، براهین اثبات وجود خدا ، برهان فطرت ، برهان نظم ، جوانان و نماز ، حسادت ، تشیع ، تشییع و نماز خواندن ، تعلیم و تربیت ، تنهایی ، تهاجم فرهنگی ، توصیه های تربیتی ، جمهوری اسلامی ایران ، آرامش و زیبایی زندگی ، آرامش و زیبایى هاى زندگى ، آسیب هاى جوانى ، اسلام دین شادی و نشاط ، اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی ، اقسام تکبر ، القاب ، امام خمینی (ره) ، نهج البلاغه ، همسر ، هنر معاشرت ، یاد شهدا ، کتاب فارسی ، قران کریم ، گذشته ، گناه ، محاسبه نفس ، مدیریت زمان ، مشکلات ، موانع فهم قران ، موفق ، موفقیت ، نافرمانی ، نظام هستی و تفکر ، ریشه های تکبر ، داستان ها و حکایت ، دنیا ، دوست و دوست یابی ، راه هاى رسیدن به موفقیت ، رحمت و استغفار ، رذایل اخلاقی ، سالم ، شناخت اجمالی شیعه ، شهر و روستا ، شیو ه ها و عوامل جذب جوانان ، عاطفی ، علایم تکبر ، علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها ، علم ، علی علیه السلام ، عوامل دورى و کناره‌گیرى از مطالعه ، عید نوروز ،


على (ع) افضل صحابه بود

ما معتقدیم:على (ع) افضل صحابه بوده است و بعد از پیامبر اسلام (ص) مقام نخستین را در امت اسلامى داشت،ولى با این حال هر گونه غلو و زیاده روى را در این زمینه حرام مى ‏دانیم و معتقدیم آنها که براى على (ع) مقام الوهیت و خدایى یا چیزى شبیه آن قائل باشند،کافرند و از زمره مسلمین بیرونند،و ما از اعتقادات آنها بیزاریم،هر چند متاسفانه آمیختگى نام آنها با نام شیعه،گاه سبب اشتباهاتى در این زمینه شده است،در حالى که همیشه علماى شیعه امامیه در کتابهاى خود،این گروه را بیگانه از اسلام شمرده ‏اند.

ادامه مطلب...




برچسب ها : علی علیه السلام  ,



      


 صداى تو بر من مخفى نیست

آنگاه که حضرت داود علیه السلام به حج آمد چون به عرفات حاضر شد و کثرت مردم را در عرفات مشاهده کرد، بالاى کوه رفت و تنها مشغول دعا و راز و نیاز شد.

چون از مناسک حج فارغ شد، جبرئیل به نزد او آمد و گفت :

اى داود! پروردگارت مى فرماید: چرا بالاى کوه رفتى ؟ آیا گمان کردى که صدائى به سبب صداى دیگر بر من مخفى مى گردد؟

سپس جبرئیل داود را به سوى (جدّه ) و از آنجا او را به دریا بُرد تا رسید به سنگى و آن را شکافت ، ناگاه در آن سنگ کرمى ظاهر شد، آنگاه جبرئیل گفت : اى داود!

پروردگارت مى فرماید که :

صداى این کرم را در میان این سنگ در قعر این دریا مى شنوم و غافل نیستم ، تو گمان کردى که صداهاى بسیار، مانع شنیدن صداى تو مى شود؟

منبع:    کافى : ج 4، ص 214







      

 

تلاش یا آرزو؟

لاتکن مِمَّن یرجوا الا´خرة بغیرالعمل و یُرَجِّی التَّوبة بطول الاَمَل

از کسانی مباش که آخرت را بدون عمل امید می برند و توبه و بازگشت به راه خدا را با آرزوهای درازشان به تاخیر می افکنند.

 

همه معتقدان به ادیان آسمانی، به عالَم آخرت نیز اعتقاد دارند. نه تنها مسلمانان، که پیروان سایر ادیان الهی نیز اعتقاد به جهان پس از مرگ و روزرستاخیز را به عنوان یکی از پایه های سه گانه اعتقادی خود، مطرح می کنند. اعتقاد به توحید، معاد و نبوت، سه اصل مهم و مشترک‌ اعتقادی همه ادیان الهی است و همواره در فراخوان پیامبران خدا، این اصول تاکید می شده است.

... اما در واقعیت زندگی این معتقدان، عقیده به قیامت و آخرت چقدر نقش و حضور دارد؟ تا چه حدّی برای آن سرمایه گذاری می شود؟ آنان برای آبادانی و ساختن آخرت خود، چقدر تلاش می کنند؟ اینجا است که یکی از مشکلات بزرگ ما آشکار می شود: آخرت را می خواهیم، اما بدون عمل! بهشت را دوست داریم ولی بدون اینکه برای ساختن آن، با تلاش و مجاهدت، کاری انجام دهیم! امید به سعادت و بهروزی اُخروی داریم، اما بدون پیش بینی توشه ای که برای آن باید تهیه کرد!

ادامه مطلب...




      

چرا بنده دیگران ؟

و لا تنکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا.

ترجمه:

بنده دیگرى مباش، که خدا، تو را آزاده آفریده است.

شرح:

خداوند، انسان را به صورت موجودى((آزاد))، و داراى شخصیت و عزت نفس آفریده شده است. و به او عقل و شعور، و نیروى درک و دریافت، و قدرت اراده بخشیده است، تا اندیشه خود را به کار اندازد، از نیروى بدنى خود استفاده کند، و با قدرت فکر، و تن دادن به کار و تلاش، در کمال آزادى و سربلندى، زندگى شرافتمندانه‏ یى را دنبال کند. در آفرینش خدا، هیچ انسانى از دیگرى برتر و باارزش‏تر، یا کمتر و بى‏مقدارتر نیست. بنابر این، هیچ انسانى حق ندارد که دیگران را بنده خود سازد، و هیچ انسان هم حق ندارد خود را به صورت بنده دیگران در آورد. زیرا بندگى، تنها در برابر خداوند متعال شایسته است، و جز خدا، هیچکس شایسته آن نیست که انسانى، در برابرش، خود را دچار ذلت و زبونى کند و مانند بنده ناتوان و بی مقدارى ظاهر شود.

ادامه مطلب...




      


همه کاره، هیچکاره

من أوما الى متفاوت خذلته الحیل.

ترجمه:

کسى که به کارهاى پراکنده بپردازد، از یافتن راه حل صحیح براى آنها ناتوان مى ‏ماند.

شرح:

یک ضرب‏المثل فارسى، که به پیروى از کلام امام علیه ‏السلام، در زبان ما پیدا شده است مى‏ گوید:((همه کارها، هیچکاره ‏اند!))

ولى متأسفانه، این عیب در بعضى از افراد وجود دارد، که خود را((همه کاره)) مى ‏دانند. یعنى، در آن واحد، به چند کار مختلف مى ‏پردازد، و انتظار هم دارند که در تمام آن کارها، موفق و سر بلند باشد. در حالیکه، چنین افرادى، نه تنها در کار خود موفق نمى ‏شوند، بلکه به دهها مشکل و ناراحتى برخورد مى ‏کنند که از چاره جویى و یافتن راه حل آنها عاجز مى‏ مانند، علاوه باعث مى‏شوند که چرخ امور جامعه نیز بخوابد و به افراد اجتماعى هم لطمه بخورد. زیرا در جامعه بشرى، کارهاى مردم، به یکدیگر مربوط و پیوسته است، طورى که اگر در یک گوشه از جامعه، کارى معطل بماند و به خوبى انجام نشود، کارهاى دیگران هم، بر اثر آن، معطل خواهد ماند.

ادامه مطلب...




      


آنچه دارى قدر بدان

و حفظ ما فى یدیک أحب الى من طلب ما فى یدى غیرک‏

ترجمه:

نگهدارى از آنچه خود، در دست دارى، در نظر من، از خواستن و جستجوى آنچه در دست دیگرى است، بهتر و دوست داشتنى ‏تر است.

شرح:

کسانى هستند که هیچگاه به آنچه دارند، راضى و قانع نمى ‏شوند، دائما در فکر بدست آوردن مال و ثروت بیشتر هستند، و تمامى نیروى آنها، بجاى آنکه صرف کسب مال میشود. انگونه افراد، تازه هر چقدر هم که بیشتر بدست آورند، باز چشم و دلشان سیر نمى ‏شود و نگاهشان به مال دیگران است. و گاهى، کار را به جایى مى ‏رسانند که شخصیت و عزت نفس خود را زیر پا مى‏گذارند، تا براى مدتى کوتاه از آنچه دیگران دارند، استفاده کنند.

شاید شما هم دیده ‏اید که: بعضى افراد، وقتى میخواهند به مهمانى بروند، با آن که خودشان لباس تمیز و قابل استفاده دارند، چون پارچه و دوخت آن ساده و معمولى است، به سراغ همسایه میروند و لباس گرانقیمت او را میگیرند، تا در مهمانى، بیشتر خود نمایى کنند.

ادامه مطلب...




      


همت عالى و شکم پرورى

لا تجتمع عزیمه و ولیمه

ترجمه:

همت عالى، با سورچرانى و شکم پرورى، سازگار نیست.

شرح:

کسى که صاحب همت عالى است به شکم پرورى برود، نمى‏ تواند همت عالى داشته باشد. و به عبارت دیگر، ممکن نیست که همت عالى، و شکم پرورى، در وجود انسان، یکجا جمع شده باشد.

زیرا شخص سورچران، بیش از هر چیز، در بند شکم خوش است، و تمام فکر و کوشش او صرف آن میشود که چطور و از چه راهى، خود را به سفره‏یى رنگین برساند و شکمش را از خوراکیهاى لذیذ انباشته کند. آشکار است که چنین کسى، نه فرصت آن را دارد و نه اصولا در فکر آن است که ذهن و اندیشه‏اش را در کارهاى با شکوه به کار اندازد، و تصمیمهاى عالى و والا بگیرد، و اراده و همت خود را در انجام کارهاى با ارزش و انسانى نمایان سازد.

ادامه مطلب...




      
<   <<   11   12      >