تاریخ تشیع

تاریخچه تشیع

ما معتقدیم:مبدا پیدایش تشیع،عصر پیامبر (ص) و سخنان آن حضرت بوده است و اسناد روشنى براى این مطلب در دست داریم:

از جمله بسیارى از مفسران در تفسیر آیه شریفه:«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة،کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بهترین مخلوقات (خدا) هستند. » (1) این حدیث را از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده ‏اند که فرمود:«منظور از این آیه،على (ع) و شیعیان اوست‏».

از جمله مفسر معروف‏«سیوطى‏»در«الدر المنثور»از«ابن عساکر»از جابر بن عبد الله نقل مى ‏کند که ما خدمت پیامبر (ص) بودیم که على (ع) به سوى ما آمد هنگامى که چشم پیامبر (ص) به او افتاد فرمود:«و الذى نفسى بیده ان هذا و شیعته لهم الفائزون یوم القیامة،سوگند به کسى که جانم به دست اوست او و شیعیانش رستگاران در روز قیامتند»سپس آیه‏«ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة‏»نازل شد و بعد از آن،هنگامى که على (ع) به مجلس اصحاب پیامبر (ص) مى ‏آمد آنها مى ‏گفتند:«جاء خیر البریة،بهترین مخلوقات خدا آمد!» (2)


همین معنى را«ابن عباس‏»و«ابو برزه‏»و«ابن مردویه‏»و«عطیه عوفى‏» (با تفاوتهاى مختصرى) نقل کرده ‏اند. (3)

به این ترتیب مى ‏بینیم که انتخاب نام‏«شیعه‏»براى کسانى که ارتباط با على (ع) داشتند،در همان عصر پیامبر (ص) صورت گرفته،و این نام را پیامبر (ص) به آنها داده است نه این که در عصر خلفا و یا در زمان صفویه یا غیر آن پیدا شده باشد.

ما در عین این که به فرق اسلامى دیگر احترام مى ‏گذاریم و با آنها در یک صف جماعت نماز مى‏ خوانیم،و در زمان و مکان واحدى حج‏ بجا مى‏آوریم و در اهداف مشترک اسلام همکارى مى ‏کنیم،معتقدیم پیروان مکتب على (ع) داراى ویژگیهایى هستند،و مورد توجه و نایت‏ خاص پیامبر (ص) بوده ‏اند،به همین دلیل ما پیروى از این مکتب را برگزیده ‏ایم.

گروهى از مخالفان شیعه اصرار دارند که رابطه‏اى میان این مذهب و«عبد الله بن سبا»برقرار کنند،و پیوسته این سخن را تکرار مى‏ کنند که شیعیان،پیرو عبد الله بن سبا هستند که در اصل یهودى بوده،و سپس اسلام را اختیار کرده!این سخن بسیار عجیب است،زیرا بررسى تمام کتب شیعه نشان مى ‏دهد که پیروان این مکتب کمترین علاقه‏اى به این مرد ندارند،بلکه در تمام کتب رجال شیعه‏«عبد الله بن سبا»به عنوان مردى گمراه و منحرف معرفى شده و طبق بعضى از روایات ما،على (ع) فرمان قتل او را به خاطر مرتد بودنش صادر کرده است. (4)

از این گذشته اصل وجود تاریخى عبد الله بن سبا زیر سؤال است و بعضى از محققان معتقدند او یک فرد افسانه‏اى است و وجود خارجى نداشته است تا چه رسد به این که بنیانگذار مذهب شیعه باشد (5) و به فرض که او را یک مرد افسانه‏اى ندانیم از نظر ما فرد گمراه و منحرفى بوده است.

 

پی نوشتها:

1-سوره بینه،آیه 7.

2-الدر المنثور،جلد 6،صفحه 379.

3-براى آگاهى بیشتر به پیام قرآن،جلد 9،صفحه 259 به بعد مراجعه فرمایید.

4-«تنقیح المقال فى علم الرجال‏»در ماده‏«عبد الله بن سبا»و سایر کتب مشهور و معروف رجال شیعه.

5-کتاب عبد الله بن سبا،نوشته علامه عسکرى.






برچسب ها : تشیع  ,