/>
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 85
بازدید دیروز : 120
کل بازدید : 190723
تعداد کل یاد داشت ها : 150
آخرین بازدید : 103/2/10    ساعت : 2:42 ع
اوقات شرعی
درباره
افشین شجاع مقدم[21]

افشین شجاع مقدم

ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
امکانات دیگر
ابر برچسب ها
مباحث تربیتی ، قران ، تربیت اسلامی ، پیام نوروزی 1394 ، زندگی دنیوی و حیات طیبه ، دعا ، خودشناسی ، داستان ها و حکایات ، رذایل اخلاقی تکبر ، نماز ، بصیرت ، جوان و جوانی در سخنان امیر المومنین ، امام علی علیه السلام ، حضرت محمد (ص) ، خانواده ، فاطمه (س) ، گوهر ناب ، فاطمه زهرا (س) ، خطبه حضرت زهرا برای کسانی که حق شوهرش را غصب کردند!! ، خطبه حضرت زهرا در جمع زنان مهاجر و انصار ، خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) ، خلوت ، خودسازی ، حضرت مهدی (عج) ، حیدر کرار ، حکایت ، خانه های خدایی و شیطانی ، امامت ، امر به معروف و نهی از منکر ، اول دبستان ، براهین اثبات وجود خدا ، برهان فطرت ، برهان نظم ، جوانان و نماز ، حسادت ، تشیع ، تشییع و نماز خواندن ، تعلیم و تربیت ، تنهایی ، تهاجم فرهنگی ، توصیه های تربیتی ، جمهوری اسلامی ایران ، آرامش و زیبایی زندگی ، آرامش و زیبایى هاى زندگى ، آسیب هاى جوانى ، اسلام دین شادی و نشاط ، اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی ، اقسام تکبر ، القاب ، امام خمینی (ره) ، نهج البلاغه ، همسر ، هنر معاشرت ، یاد شهدا ، کتاب فارسی ، قران کریم ، گذشته ، گناه ، محاسبه نفس ، مدیریت زمان ، مشکلات ، موانع فهم قران ، موفق ، موفقیت ، نافرمانی ، نظام هستی و تفکر ، ریشه های تکبر ، داستان ها و حکایت ، دنیا ، دوست و دوست یابی ، راه هاى رسیدن به موفقیت ، رحمت و استغفار ، رذایل اخلاقی ، سالم ، شناخت اجمالی شیعه ، شهر و روستا ، شیو ه ها و عوامل جذب جوانان ، عاطفی ، علایم تکبر ، علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها ، علم ، علی علیه السلام ، عوامل دورى و کناره‌گیرى از مطالعه ، عید نوروز ،

جوانان و نماز

عوامل مؤثر در جذب جوانان به نماز
   

دوران ما به سمت سویی روان است که دین باوری و احیای انگیزه­های دینی در سکوی نخست آن قرار گرفته است. پرداختن به ریشه­های تفاوت در بینش، گرایش و رفتارهای دینی جوانان، برای آنان که هوشیارانه دست به فعالیت­های فرهنگی سازنده و تربیت علمی هدفمند می­زنند، یک ضرورت است تا با عنایت به آن در برنامه­ریزی­های خود بتوانند در این عرصه توفیق یابند.

تقاضای مذهب یکی از خواهش­های فطری بشر است که با فرا رسیدن بلوغ، مانند سایر تمایلات طبیعی در نهاد جوان بیدار می­شود و او را به مجاهده و کوشش فرا می­خواند. جوان به طور طبیعی رغبت وافری به مسائل مذهبی نشان می­دهد و حساسیت زیاد، او را دچار بحران انتخاب صحیح می­کند.

روان­شناسان معتقدند بین بلوغ و جهش ناگهانی احساسات مذهبی، ارتباط مستقیم وجود دارد. طبق نظر استانلی هال حداکثر این احساسات مذهبی در 16 سالگی پیدا می‌شوند که این استعاله را می­توان یک صورت خلاصه و فشرده شخصیت جوان دانست.

ادامه مطلب...




برچسب ها : جوانان و نماز  ,



      

نماز

 شیعیان و ایرانیان برای به نمایش گذاشتن وحدت جهان اسلام به شرکت در نمازهای جماعت در مسجد النبی و مسجد الحرام سفارش شده‌اند، اما یکی از صحنه‌هایی که در چنین اماکنی با آن مواجه می‌شوند، دست بسته نماز خواندن از سوی اهل سنت است.

متاسفأنه گاهی مشاهده می‌شود که مبلغان وهابی، با هدف تشکیک در عقاید پیروان اهل بیت(ع)، شبهاتی را نسبت به عقاید و رفتار مذهبی شیعیان وارد می‌کنند که از جمله این موارد، سؤال درباره تکتف یعنی دست روی دست گذاشتن هنگام نماز خواندن است.

آن‌ها که خود را بدون چون و چرا پیرو سنت پیامبر(ص) می‌دانند، تصور می‌کنند که این رویه شیعیان بر خلاف سنت پیامبر(ص) است، حال آنکه آن‌ها باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا در این زمینه به سنت پیامبر(ص) عمل نمی‌کنند زیرا طبق منابع اهل سنت، پیامبر(ص) این گونه نماز نمی‌خواند.

ادامه مطلب...




برچسب ها : تشییع و نماز خواندن  ,



      

بد زبانی

بـد زبانى

 یکى از شیوه‌هاى بد و غیر مشروع در برخورد با اندیشه‌هاى مخالف، توهین و فحاشى است، در حالى که قرآن کریم با صراحت تمام این گونه اعمال را رد کرده و فرموده است:

«ولا تسبّوا الّذین یدعون مِن دونِ اللّه فیسبّوا اللّه عَدْواً بغیر علم...؛  به کسانى که جز خدا را می‌خوانند دشنام مدهید، آنان نیز از روى دشمنى و به نادانى خدا را دشنام خواهند داد».(سوره‌ى انعام، آیه‌ى 108)

حضرت علی(ع) وقتى که شنید لشکریانش به لشکریان معاویه دشنام داده‌اند، فرمود:

«إنى أکره لکم أن تکونوا سبّابین و‌لکنکم لو وصفتم أعمالهم و‌ذکرتم حالهم کان أصوب فى القول و‌أبلغ فى العذر و‌قلتم مکان سبّکم إیّاهم، اللّهم احقن دمائنا و‌دمائهم و‌أصلح ذات بیننا و‌بینهم و‌اهدهم من ضلالتهم حتى یعرف الحق من

جهله و‌یرعوى عن الغى و‌العدوان من لهج به».(نهج البلاغه، خطبه‌ی206)

ادامه مطلب...




برچسب ها : مباحث تربیتی  ,



      

آسیب های جوانی

آسیب هاى جوانى

جوانى نعمتى بى بدیل در طول حیات انسان و داراى اهمیت و حساسیت فراوانى است که از دست دادن آن، مایه خسرانى غیرقابل جبران خواهد گشت.

براى بهره بردارى هرچه بهتر از جوانى و حفظ آن از انحراف و تباهى، نیاز فراوان بر آگاهى داریم؛ ولى آیا صرف آگاهى از ویژگى هاى جوان مى توان در مسیر تربیت صحیح قدم گذاشت؟ آیا تنها با پرورش خصایص و شناخت

زمینه هاى آن جوان مى تواند به کمال برسد؟ آیا شناخت آفات و آسیب هاى جوانى لازم نیست؟

به طور کلى هر نعمت الهى به نوعى عرصه آزمایش افراد است. براى استفاده صحیح از نعم الهى و موفقیت در آزمایش خداوندى، شناخت آفات هر نعمت و زدودن آن لازم است. مسلماً «جوانى» که از موهبت هاى بزرگ

الهى برخوردار است از این قانون، مستثنا نیست.

جوانى به خاطر گران قدر بودن و مهم بودن آن، آفات و آسیب هاى زیادى را هم در بر دارد.[1]

ادامه مطلب...




برچسب ها : آسیب هاى جوانى  ,



      

مطالعه

عوامل دورى و کناره‌گیرى از مطالعه

گاهى اوقات علاقمند به علم آموزى و مطالعه هستیم ولى پس از مدت کوتاهى از آغاز به مطالعه آن را رها مى کنیم. شناسایى عوامل دورى از مطالعه مى تواند ما را کمک کند تا به رفع این موانع اقدام کنیم و میزان بهره‌ورى و علاقه به

مطالعه را افزایش دهیم این عوامل مى تواند یک یا چند مورد از موارد ذیل باشد:

ادامه مطلب...




برچسب ها : عوامل دورى و کناره‌گیرى از مطالعه  ,



      

ارزش جوانی

ارزش جوانى

دوران جوانى یکى از با ارزش ترین، متنوع ترین و پیچیده ترین چشم انداز هاى زندگى است. ایام جوانى دوران درخشندگى و فروغ شور و هیجان، سرور و شادى و نشاط و امید و دوران قوّت و قدرت و کار و کوشش است.

هر چند جوان در اول راه، بى تجربه و به دنبال هویت گم شده خویش است؛ اما اگر به نیروها و استعدادهاى فطرى با ارزش خود توجه کرده و به خویشتن دست یابد و از این فرصت طلایى استفاده کند، پایه هاى زندگى خویش را

استحکام بخشیده و به خوشبختى و کمال دست مى یابد. پس به شما جوانان عزیز توصیه مى کنیم، تا این فرصت گران بها از دست نرفته به نکات زیر توجه کنید:

ادامه مطلب...




برچسب ها : مباحث تربیتی  ,



      

مدیریت زمان

علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها

اهمیت زمان و عمر بر هیچ خردمندى پوشیده نیست، به طورى که هیچ انسان موفقى را در عالم نمى توان یافت که توفیق خود را مرهون بهره ورى درست از عمر خود نداند. امام حسین علیه السلام مى فرماید: «زیانکار کسى است

که لحظه، لحظه عمرش را از دست بدهد»[1]

ریشه اصلى اتلاف زمان در خصلت هاى فردى ما نهفته است، که باید علل و عوامل آن را شناخت و براى درمان آنها گام هاى مؤثرى برداشت.

برخى از علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها عبارتند از:

ادامه مطلب...




برچسب ها : علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها  ,



      
<      1   2   3   4   5   >>   >