ارتباط و انس با قران

مراحل ارتباط با قرآن


  ارتباط با قرآن و تلاوت آن، دارای مراحل زیر است:

مرحله اول: خواندن معمولی قرآن کریم.

مرحله دوم: خواندن قرآن به صورت ترتیل؛ یعنی شمرده شمرده و همراه با زمزمه، آیات را تلاوت کند.

مرحله سوم: که مهمتر از آن دو مرحله است، این است که در تلاوت، قلب آدمی برای خداوند خاشع باشد؛ همانگونه که میفرماید:

أ لَمْ یَاْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا یَکُونُوا کَالَّذینَ أوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلُ...؛1

که در این حالت علاوه بر رعایت آداب ظاهری، سزاوار است که دل هم مؤدب باشد و به این طرف و آن طرف نرود و فقط متوجه قرآن باشد.

بدین ترتیب انسان به جایی میرسد که مییابد خدا با او صحبت میکند؛ از این رو گفتهاند هر جا خداوند میفرماید: «یا أیُّها الّذین آمَنوا» بلافاصله جواب خدای سبحان را بدهید و بگویید: «لبّیک».2

 اگر به آن مرحله حضور قلب هم نرسیدهاید، جواب خدا را بدهید و در ظاهر بگویید: «لبّیک» تا انشاءالله آهسته آهسته این حالت حضور قلب برای تو پیدا شود و به آنجا برسی که واقعاً صدای خدا را بشنوی.

 

مراتب انس با قرآن

انس با قرآن کریم برای رشد معنوی، آثار سازندهای دارد که آن نیز دارای مراتبی است:

مرتبة اول، خواندن، حفظ و انس با مجالس قرآن است.


مرتبة دوم، تلاوت همراه با ترجمه و تفسیر آن است. هر کسی باید به اندازة توان خود به ترجمه و تفسیر قرآن کریم روی آورد و از معانی بلند آن بهره ببرد.


مرتبة سوم، این است که بعد از خواندن ترجمه و تفسیر، برای انسان یک عنایتی پیش میآید که درحد خود، معانی قرآن را درک کند.


مرتبة چهارم، استفاده از نور قرآن است. نور قرآن، انسان را به راههای سلامتی و صراط مستقیم هدایت میکند.3


والاترین مرتبة انس با قرآن که از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، عمل به قرآن آن است. در همة امور زندگی میشود از قرآن کریم بهره برد و به دستورهای آن عمل کرد. روایتی از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله وارد شده که میفرمایند: «وقتی


فتنه ها مثل ابر تاریک بر شما هجوم میآورد، به قرآن روی آورید؛ زیرا قرآن برای سعادت دنیا و آخرت شما شفاعت میکند و شفاعتش پذیرفته میشود». آن حضرت در ادامه میفرمایند: «هر کس قرآن را سرمشق زندگی خود قرار دهد، بهشت آن شخص از

همانجا شروع میشود تا به بهشت موعود برسد و کسی که به قرآن پشت پا بزند و به آن عمل نکند، جهنم او از همانجا شروع میشود تا به جهنم موعود برسد».4

اگر افراد جامعه به دستورهای اخلاقی قرآن کریم عمل کنند، دروغ، غیبت، تهمت و شایعه پراکنی، جای خود را به صدق، صفا و صمیمیت خواهد داد؛ از این رو برای اصلاح مفاسد اجتماعی و نارساییهای اقتصادی و اخلاقی، چارهای جز بازگشت به قرآن و


عمل به آیات نورانی آن نیست.

منبع: سایت http://akhlagh.net

پی نوشتها:

1. سوره حدید: 16 «آیا برای کسانی که ایمان آورده‌اند وقت آن نرسیده که دل‌هایشان برای یاد خدا و برای آنچه از حق نازل شده، خاشع شود؟ و مانند کسانی نباشند که پیش از آن‌ها کتاب (آسمانی) به ایشان داده شده بود». در این آیه ابتدا می‌فرماید باید دل‌ها برای «ذکر خدا» خاشع شود که یکی از مصادیق ذکر، همان قرآن کریم است؛ یعنی ابتدا ذکر عام را بیان کرده و بعد ذکر خاص را آورده است (نَزَلَ مِنَ الْحَق).

2. تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365 ش، ج 2، ص 124.

3. سوره مائده: 15-16.

4. کافی، کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365 ش، ج 2، ص 598 «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ وَ مَنْ جَعَلَهُ أمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ».






برچسب ها : قران  ,