دانشمندان و قران

10 نکته از دانشمندان درباره قرآن

1 . گوته، شاعر و نویسنده معروف آلمانى می‏گوید: سالیان دراز کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه داشتند; اما هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش نهادیم و پرده تعصب را دریدیم، عظمت احکام مقدس قرآن، بهت و حیرت عجیبى در ما ایجاد نمود . به زودى این کتاب توصیف‏ناپذیر، محور افکار مردم جهان می‏گردد!

2 . آلبرت انیشتاین که نیازى به معرفى ندارد، می‏گوید: قرآن کتاب جبر یا هندسه نیست; مجموعه‏اى از قوانین است که بشر را به راه صحیح، راهى که بزرگ‏ترین فلاسفه و دانشمندان دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند، هدایت می‏کند .

3 . ویل دورانت، دانشمند امریکایى شرق‏شناس، می‏گوید: در قرآن، قانون و اخلاق یکى است . رفتار دینى در قرآن، شامل رفتار دنیوى هم می‏شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طریق وحى آمده است . قرآن در جان‏هاى ساده عقایدى آسان و دور از ابهام پدید می‏آورد که از رسوم و تشریفات ناروا آزاد است .

4 . پروفسور آرتور آربرى که یکى از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسى است، می‏گوید: زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک می‏شدم، سخت در پریشانى به سر می‏بردم; اما قرآن آنچنان آرامش خاطرى به من می‏بخشید که براى همیشه به خاطر خواهم داشت . من در حالى که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ‏هاى نافذ و مرتعش کننده اش شوم و تحت تاثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتى که مسلمانان واقعى و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم .

5 . لئوتولستوى، نویسنده معروف روسى می‏گوید: هر کس که بخواهد سادگى و بى پیرایگى اسلام را دریابد، باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد . در قرآن قوانین و تعلیمات حقیقى و احکام آسان و ساده براى عموم بیان شده است . آیات قرآن به خوبى بر مقام عالى اسلام و پاکى روح آورنده‏اش گواهى می‏دهد .

6 . دکتر هانرى کربن، اسلام شناس معروف فرانسوى، سخن جالبى درباره قرآن دارد . وى می‏گوید: اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرات نمی‏کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند . هیچ اندیشه‏اى به اندازه قرآن محمد (ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است تاآن جا که نزدیک به نه صد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است .

7 . ارنست رنان، فیلسوف معروف فرانسوى می‏گوید: در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سیاسى ، اجتماعى، ادبى و ... وجود دارد که هر کدام را بیش از یک بار نخوانده ‏ام; اما یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت‏ خسته می‏شوم و می‏خواهم درهایى از معانى و کمال به رویم باز شود، آن را مطالعه می‏کنم . این کتاب، قرآن - کتاب آسمانى مسلمانان - است .

8 . ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه می‏گوید: امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با یکدیگر متحد کنم تا نظامى یکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و می‏تواند مردم را به سعادت برساند، ترسیم کنم . قرآن به تنهایى عهده دار سعادت بشر است .

9 . مهاتما گاندى، رهبر فقید هند هم اعتقاد داشت: از راه آموختن علم قرآنى، هر کس به اسرار وحى و حکمت‏هاى دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت‏ساختگى دیگرى پى می‏برد . در قرآن هیچ اجبارى براى تغییر دین و مذهب انسان‏ها دیده نمی‏شود . قرآن به راحتى می‏گوید: هیچ زور و اکراهى در دین وجود ندارد .

10 . ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد; او می‏گوید: بعضى از مردم بعد از آن که مقدار کمى عربى یاد گرفتند، قرآن را خوانده، اما درست درک نمی‏کنند . اگر می‏شنیدند که محمد (ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رساى عربى آن را می‏خواند، هر آینه به سجده می‏افتادند و ندا می‏کردند: اى محمد عظیم! دست ما را بگیر و به محل شرف و افتخار برسان . ما به خاطر یارى تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم! !






برچسب ها : قران  ,