تربیت

8 نکته تربیتى در قرآن

1 . اگر قصد راهنمایى و تربیت کسى را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت‏بهره گیرید; حتى اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلى باشند; (طه/44 و شعرا/215) .

2 . الف) گفتار رفتار آدمى در هر زمان و مکان، در حافظه الهى محفوظ است ; مراقب باشید; (لقمان/16 و کهف/30) .

ب) نسبت‏به انسان‏هاى اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهاى بد بازدار و به کارهاى خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنى آدم اعضاى یکدیگرند; (لقمان/17) .

ج) در رفتارهاى اجتماعى دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانى یا مثل متبکران راه بروى ; مبادا تندرو و کندرو شوى ; میانه روى، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسى بلند نکنى و خلاصه در یک کلام، آدم باش ; (لقمان/18و19) .

3 . قرآن کریم به شدت با پیروى از جمع (خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت‏ شو) و حرکت‏ به دنبال اکثریت، مخالف است . قرآن می‏گوید: اگر بخواهى از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروى کنى، بدون شک از راه خدا دور می‏شوى ; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر; (انعام/116 و اسراء/36) .

4 . همیشه بزرگ ترها، بهترین حرف را نمی‏زنند و همیشه حرف گوش کنى و اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمی‏رساند . این پیام تربیتى قرآن است که حتى در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوى اعمالت‏ خواهى بود; نه بزرگ‏ترهایت; (احزاب/67) .

5 . علم بهتر است‏ یا ثروت؟ جواب آن را در آیه 247 بقره پیدا خواهید کرد .

6 . امانت دارى یکى از ارزشمندترین ارزش‏هاى قرآنى است . حضرت موسى (ع) را به خاطر امانتدارى و قدرتش، در خانه حضرت شعیب پناه دادند; (قصص/26) و حضرت یوسف را به خاطر امانتدارى وعلمش، بر خزانه مصر نشاندند; (یوسف/55) و حتى رسول خدا (ص) که از سوى خداوند برگزیده شد، مشهور به امانتدارى و به محمد امین معروف بود .

7 . اگر می‏خواهید مخاطبان به سوى شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بى لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمی‏شود . مهربانى، دلسوزى و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بى آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند; (آل عمران/159) .

8 . آیا دوست دارید که دشمن خود را به یک دوست تبدیل کنید؟ به هر بدى که در حق شما کرد، با خوبى پاسخ گویید . این را قرآن تجویز می‏کند; آیه 34 سوره فصلت را بخوانید!






برچسب ها : قران  ,