سلامتی

10 نکته در خصوص سلامتى در قرآن

 

1 . بخورید و بیاشامید ; اما به اندازه کافى و لازم ; زیرا پرخورى و زیاده روى، سلامت‏شما را به خطر می‏اندازد; (اعراف/31) .

2 . همه دردها و ناراحتی‏هاى خود را می‏توانید با قرآن ریشه کن سازید; قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستم‏هاى روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند; (یونس/57 و اسراء/82) .

3 . در فرهنگ قرآنى، این خداوند است که بیماری‏ها را شفا می‏دهد و دیگران، وسیله و واسطه‏اند ; (شعرا/80) .

4 . اصل اول در سلامتى و صحت غذاها به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند .

این گونه غذا، می‏تواند مقدمات سلامتى را در بدن انسان فراهم نماید; اما این که یک ماده خوراکى واحد با ترکیبات غذایى ثابت و مشخص، در اثر حلال یا حرام بودن، داراى آثار متفاوتى بر سلامت انسان گردد، بحث علمى بسیار عمیقى می‏طلبد; (نحل/114 و بقره 168) . حلال یعنى چیزى که ممنوعیت‏شرعى ندارد و طیب یعنى چیزى که موافق طبع سالم انسانى باشد .

5 . بهترین نحوه تغذیه براى سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است ; یعنى غذاى روزانه در دو وعده اصلى در اول روز و آخر روز صرف گردد . این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه 62 آمده است

6 . به فرمان قرآن، مؤمنان شایسته‏ترین افراد در استفاده از نعمت‏هاى الهى - مانند غذاهاى پاکیزه - می‏باشند . خداوند می‏فرماید: چه کسى این غذاهاى پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این‏ها زیبایی‏هاى زندگى دنیاست که خداوند براى بهترین بندگانش خلق نموده است . پس از نعمت‏هاى خداوند استفاده کنید; (اعراف/32 و مائده/87 و 88) . به قول امام على (ع)، خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است، ناراحت می‏شود که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید .

7 . جالب است‏بدانید که خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهى و میوه اشاره می‏کند و آنها را از نعمت‏هاى زندگى بخش الهى برمی‏شمارد و از ما می‏خواهد که از آنها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیه 1 و 96، سوره نحل، آیه 14 و سوره مؤمنون آیه 19 آمده است .

8 . مسئله خوراک در قرآن، آن قدر مهم است که در یک آیه مستقیما فرمان داده شده است که انسان با دقت و تامل در غذایى که می‏خورد، بنگرد; (عبس/24) ; یعنى این که یک انسان قرآنى، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد .

9 . خداوند در قرآن کریم خواب را یکى از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی‏شمارد و آن را نعمتى قابل ستایش و آیه‏اى از آیات اعجازآمیز الهى معرفى می‏کند; (روم/23 و فرقان/47) .

10 . آیا می‏دانید در فرهنگ قرآنى، سخت‏ترین و ناگوارترین بیماری‏ها چیست؟ قرآن مستقیما به این بیمارى اشاره نموده، آن را نام می‏برد . این بیمارى، مرض قلب یا بیمارى دل نام دارد; چون وقتى روح و دل فردى به این بیمارى گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می‏شود و این بدترین وضعى است که یک انسان پیدا می‏کند; (اعراف/179 و توبه/125) .






برچسب ها : قران  ,