امام از گناه و خطا معصوم است

ما معتقدیم:امام باید معصوم از هر گناه و خطا باشد زیرا علاوه بر آنچه در تفسیر آیه بالا آمد، غیر معصوم نمى ‏تواند بطور کامل مورد اعتماد واقع شود،و اصول و فروع دین را از او اخذ نمایند،و به همین دلیل معتقدیم‏«گفتار امام‏»همچون‏«افعال‏»و«تقریر»او حجت و دلیل شرعى است (منظور از««تقریر»آن است که در برابر او کارى انجام دهند و او با سکوت خود آن را امضا کند) .


امام پاسدار شریعت است

ما معتقدیم:امام هرگز«شریعت و قانون تازه‏»اى از خود نمى ‏آورد،بلکه وظیفه او پاسدارى و حفظ شریعت و آیین پیامبر اسلام (ص) و کار او تبلیغ و تعلیم و حفظ و معرفى و هدایت‏به سوى این آیین مقدس است.

امام آگاهترین مردم به اسلام است

و نیز معتقدیم:امام باید نسبت‏به تمام اصول و فروع اسلام و احکام و قوانین آن و معنى و تفسیر قرآن،آگاهى کامل داشته باشد،و علم او نسبت‏به آن علوم جنبه الهى دارد و از پیغمبر اسلام (ص) به او مى‏ رسد.

آرى چنین علمى است که مى‏تواند بطور کامل مورد اعتماد مردم قرار گیرد و در فهم حقایق اسلام بر آن تکیه کرد.


امام باید منصوص باشد

ما معتقدیم:امام (و جانشین پیامبر) باید منصوص باشد،یعنى با تصریح و نص پیامبر (ص) و نیز تصریح هر امامى نسبت‏به امام بعد،تعیین گردد،به تعبیر دیگر:امام نیز مانند پیامبر (ص) از سوى خدا (به وسیله پیامبر) تعیین مى‏ شود،همان گونه

که در آیه مربوط به امامت ابراهیم خواندیم:«انى جاعلک للناس اماما،من تو را امام مردم قرار دادم‏».

اضافه بر این تشخیص وجود تقوا در سر حد عصمت،و مقام علمى والا (در حد احاطه به تمام احکام و تعلیمات الهى بدون هیچ گونه خطا و اشتباه) چیزى نیست که غیر از خدا و پیامبرش از آن آگاه باشد.

و به این ترتیب ما امامت امامان معصوم را به انتخاب مردم نمى ‏دانیم.