ایت الکرسی

عکس العمل شیطان هنگام نزول آیه الکرسی

امام محمد باقر از امیر المومنین (ع) روایت فرموده: هنگامی که آیت الکرسی نازل شد رسول خدا (ص) فرمود آیه الکرسی آیه ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد.هنگام خواب نیز آیه الکرسی بخوانید زیرا با عث می شود خداوند فرشته ای نگهبان و محافظت بگمارد تا صبح سلامت بمانی

در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت :"امشب حادثه ای بزرگ اتفاق افتاده است باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم.
ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید مردی را دید و از او سوال کرد: " دیشب چه حادثه ای اتفاق افتاد"
مرد گفت "رسول خدا فرمود:" آیه ای از گنج های عرش نازل شد که بت های جهان به خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد.

معنای آیه الکرسی
خدای یکتاست که جز او خدایی نیست زنده و پاینده است هرگز او را کسالت خواب نمی گیرد تا چه رسد که به خواب رود اوست مالک آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است
تو را جرأت است که در پیشگاه او به شفاعت برخیزد مگر به فرمان او دانش او محیط است به آنچه پیش نظر خلق آید و آنچه خواهد آمد و خلق به هیچ مرتبه علم او احاطه نتوانند کرد به آنچه او خواهد. قلمرو علمش از آسمان و زمین فراتر و نگهبانی زمین و آسمان بر او آسان و بی زحمت است. چه او دانای بزرگوار و توانای با عظمت است کا ر دین به اجبار نیست راه ضلالت و گمراهی بر همه روشن گردید پس هر کس از راه کفر و سرکشی برگردد و به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استواری چنگ زده است که هرگز نخواهد گسست و خداوند به هر چه خلق گویند و کنند شنوا و داناست خدا یار اهل ایمان است آنان را از تاریکی های جهان بیرون آورد و به روشنایی برد و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیطان و دیو راهزن است آنها را از جهان روشنایی به تاریکی های گمراهی افکند این گروه در اهل دوزخ مخلد خواهند بود

فضیلت و اهمیت آیه:
1- آیه الکرسی نوری از آسمان است .

2- آیه الکرسی آیتی از گنج عرش است .
3- آیه الکرسی باعث ایمنی در سفر است .
4- آیه الکرسی اعلاء ترین نقطه قرآن است .
5- ذکر رسول مکرم اسلام در بستر؛ خواندن آیه الکرسی بود .
6- با خواندن آیه الکرسی انسان دچار هیچگونه آفتی نخواهد داشت .
7- برای رفع فقر آیه الکرسی موثر است و کمک الهی از غیب می رسد .
8- همه چیز در آیه الکرسی است یعنی کرسی گنجایش آسمانها و زمین را دارد .
9- در تنهایی آیه الکرسی بخوانی باعث رفع ترس می شود و از سوی خدا کمک می رسد .
10- آیه الکرسی رادر نماز ها ؛ روزها؛ شبهای ایام هفته ؛ سفرها و در نماز شب و دفن میت بخوانید .
11- هنگام خواب نیز آیه الکرسی بخوانید زیرا با عث می شود خداوند فرشته ای نگهبان و محافظت بگمارد تا صبح سلامت بمانی .
12- هر گاه از درد چشم شکایت داشتی آیه الکرسی بخوانید و آن درد را اظهار نکنید آن درد بر طرف می شود و از آن عافیت می طلبید .
13- پیامبر اسلام (ص) : در خانه ای که آیه الکرسی خوانده شود ابلیس از آن خانه دور می شود و سحر وجادو در آن خانه وارد نمی شود .
14- آیه الکرسی پایه و عرش الهی است و هدف از خواندن آن این است که مردم در عبادت جز خداوند کسی را نپرستند و به ذلت فرو نروندو روح یکتا پرستی ایجاد کنند و از بندگی ناروا آزاد شوند و آیه الکرسی عقلها را بیدار و اله حقیقی را معرفی و خدای دانا و توانا را به مردم می شناساند .
15- وقت غروب 41 بار آیه الکرسی را بخوانی حاجت روا می شوی 0 ( 41 بار تا علی العظیم بخوان یعنی یک آیه ) مجرب است 0 و برای رفع هم و غم ؛ شفای مریض ؛ درمان درد؛ رحمت خداوند و زیاد شدن نور چشم آیه الکرسی را مدام بخوانید .
16- اگر مومن آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را برای اهل قبول قرار دهد خداوند ملکی را بر او مقرر می کند که برایش تسبیح کند .
17- آیه الکرسی در مزرعه و مغازه پنهان کردن باعث برکت مزرعه و رونق گرفتن کسب است .
18- از پیامبر نقل نموده اند که : این آیه عظیم تر از هر چیزی است که حق تعالی آفریده است .
19- چند چیز حافظه را زیاد می کند یکی از آن خواندن آیه الکرسی است .
20- با خواندن آیه الکرسی را بخوانی تا شب در امان خدا هستی .
21- هر صبح آیه الکرسی را بخوانی تا شب در امان خدا هستی .
22- آسان شدن مرگ بوسیله آیه الکرسی است .
23- آیه الکرسی عضیم ترین آیه در قرآن است .
24- برای حفظ مال و جان آیه الکرسی بخوان .
25- آیه الکرسی ویرانگر اساس شرک است .
26- آیه الکرسی سید سوره بقره است .

شاًن ونزول آیه الکرسی

آیه الکرسی یعنی چه :
تعریف کرسی در آیه ای که به آیه الکرسی معروف شده است کرسی از ریشه( ک- ر- س) گرفته شده وبه معنی اتصال یافتن اجزای یک ساختمان به هم می باشد ونیز کرسی را تختی هم می گویند که بر آن می نشینند که در این زمینه می توان برای کرسی سه معنی آورد :
1/ علم الهی
2/ جسم بزرگ کیهانی
3/ قدرت وسلطنت الهی وعرش نیز در لغت همان کرسی است که عرش در لغت فاسی به معنی رکن واساس هر چیز ویا سقف خانه گفته می شود . بنابراین با توجه به این معنی می توان گفت عرش همان کرسی است با این تفاوت که کرسی ظاهر وعرش باطن هر چیز را گویند .

آیت الکرسی سید قرآن :
سید درلغت به معنای سروروآقا می باشد . دراین زمینه وقتی به حضرت رسول اکرم (ص)سید الانبیا (ص) می گوئیم یعنی بزرگ وسرورهمه پیامبران فرستاده شده ازطرف خداوند هستند . در تمام سوره های مبارک قرآن که ازطرف خداوند بر پیامبر عظیم الشان نازل شده است یکی ازآنها سوره مبارک بقره (یعنی گاو) می باشد که مشتمل بر286 آیه است وبزرگترین آیه این سوره آیه255 می باشد که خود این آیه در قرآن بزرگترین آیه می باشد لذا از این رو سید قرآن که شایستگی وجود آیه الکرسی می باشد می گویند. وسبب نزول آیه الکرسی در سوره بقره احتمالاً این بوده است که قوم یهود معتقد بودند که خداوند تبارک وتعالی پس ازخلقت آفرینش آسمانها وزمین و... خسته شده وبرای رفع خستگی روی کرسی نشست که آیه مبارک آیه الکرسی به رد عقاید منحرف کننده قوم یهود نازل شد.

شاًن ونزول آیه الکرسی:
در قران کریم آیاتی که برپیامبر اسلام (ص) نازل می شد دارای علت وسببی بود که به اذن خداوند توسط فرشتگان برای رسول اکرم (ص) فرستاده می شد که درمجموع به آنها شاًن .نزول می گویند که اصطلاحاً سبب نزول می باشد.

آیه الکرسی برای قبولی طاعات در نزد خداوند :
حضرت رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: همانا آیه الکرسی در لوحی مخصوص از حریر سبز با مدادی مخصوص نوشته شده است به خدا قسم روز جمعه ای نیست مگر اینکه آن لوح پیشانی اسرافیل را به لرزه در می آورد در زمانی که آن را به لرزه در می آورد تسبیح می کند ومی گوید : سبحان من لا ینبعی التسبیح الا اله ولا العباده والخصع الا لوجهه ذلک الله القدیر الواحد العزیز - یعنی پاک ومنزه است کسی که جز او سزاوار تسبیح نیست وعبادت وخضوع نیست مگر در برابر او که تواناست ویگانه وعزیز.

برای دور کردن شیطان در هر مکان :
هر کس بعد از هر نماز آیت الکرسی بخواند از مکر شیطان ووسوسه های آن در امان خواهد بود .






برچسب ها : قران  ,