/>
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 26
کل بازدید : 191158
تعداد کل یاد داشت ها : 150
آخرین بازدید : 103/2/26    ساعت : 5:34 ص
اوقات شرعی
درباره
افشین شجاع مقدم[21]

افشین شجاع مقدم

ویرایش
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
امکانات دیگر
ابر برچسب ها
مباحث تربیتی ، قران ، تربیت اسلامی ، پیام نوروزی 1394 ، زندگی دنیوی و حیات طیبه ، دعا ، خودشناسی ، داستان ها و حکایات ، رذایل اخلاقی تکبر ، نماز ، بصیرت ، جوان و جوانی در سخنان امیر المومنین ، امام علی علیه السلام ، حضرت محمد (ص) ، خانواده ، فاطمه (س) ، گوهر ناب ، فاطمه زهرا (س) ، خطبه حضرت زهرا برای کسانی که حق شوهرش را غصب کردند!! ، خطبه حضرت زهرا در جمع زنان مهاجر و انصار ، خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) ، خلوت ، خودسازی ، حضرت مهدی (عج) ، حیدر کرار ، حکایت ، خانه های خدایی و شیطانی ، امامت ، امر به معروف و نهی از منکر ، اول دبستان ، براهین اثبات وجود خدا ، برهان فطرت ، برهان نظم ، جوانان و نماز ، حسادت ، تشیع ، تشییع و نماز خواندن ، تعلیم و تربیت ، تنهایی ، تهاجم فرهنگی ، توصیه های تربیتی ، جمهوری اسلامی ایران ، آرامش و زیبایی زندگی ، آرامش و زیبایى هاى زندگى ، آسیب هاى جوانى ، اسلام دین شادی و نشاط ، اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی ، اقسام تکبر ، القاب ، امام خمینی (ره) ، نهج البلاغه ، همسر ، هنر معاشرت ، یاد شهدا ، کتاب فارسی ، قران کریم ، گذشته ، گناه ، محاسبه نفس ، مدیریت زمان ، مشکلات ، موانع فهم قران ، موفق ، موفقیت ، نافرمانی ، نظام هستی و تفکر ، ریشه های تکبر ، داستان ها و حکایت ، دنیا ، دوست و دوست یابی ، راه هاى رسیدن به موفقیت ، رحمت و استغفار ، رذایل اخلاقی ، سالم ، شناخت اجمالی شیعه ، شهر و روستا ، شیو ه ها و عوامل جذب جوانان ، عاطفی ، علایم تکبر ، علل و عوامل اتلاف زمان و درمان آنها ، علم ، علی علیه السلام ، عوامل دورى و کناره‌گیرى از مطالعه ، عید نوروز ،

دنیا گفت : تمام شوهرانم را کشته ام

واقعیت دنیا براى حضرت عیسى علیه السلام کشف (و روشن ) شد. حضرت در این مکاشفه دنیا را به صورت پیرزنى دید که دندان هایش ریخته و همه زیورها را به خود آویخته است .

به او گفت : چند شوهر اختیار کرده اى ؟

دنیا گفت : نشمرده ام !

حضرت فرمود: شوهرانت همه مرده اند یا تو را طلاق داده اند؟

دنیا گفت : نه ، همه شان را کشته ام !

حضرت فرمود: بدا به حال شوهران آینده تو که از شوهران پیشین تو عبرت نگرفتند، آنان را چگونه یکى پس از دیگرى کشتى و ایشان از تو دورى نجستند.

منبع: نبه الخواطر: 1/146. کیمیاى محبت : ص 173.






      


دوستى و دشمنى براى خدا

خداوند متعال به حضرت موسى بن عمران علیه السلام وحى فرستاد که : اى موسى ! آیا هرگز عملى از براى من بجاى آورده اى ؟

عرض کرد: پروردگارا! نماز براى تو بجا آورده ام ، و روزه را براى تو گرفته ام و صدقه داده ام و ذکر تو را نموده ام .

خطاب به او شد: اما نمازت ، دلیل بر خداپرستى تو است و روزه ، سپر آتش است از براى تو، و صدقه ، سایبان است از برایت در قیامت ، و یاد من نور است از براى تو، پس کدام عمل از براى من به جاى آوردى ؟

موسى علیه السلام عرض کرد: پرودگارا مرا راهنمایى کن بر عملى که از براى تو باشد.

از طرف خداوند به او خطاب شد:

آیا هرگز با دوستان من دوستى و با دشمنان من دشمنى نموده اى ؟ آنگاه حضرت موسى علیه السلام متوجّه گردید که افضل اعمال نزد خداوند دوستى با دوستان خدوند متعال و دشمنى با دشمنان او مى باشد.

منبع: جامع الا خبار: ص 128 .

 






      


23 ربنا در قرآن


1- رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. بقره آیه 201

پروردگارا! به ما در دنیا نیکى‏ عطا کن‏! و در آخرت نیز نیکى‏ مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!


2- رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ. بقره آیه 250

پروردگارا! پیمانه شکیبایى و استقامت را بر ما بریز! و قدمهاى ما را ثابت بدار! و ما را بر جمعیّت کافران‏، پیروز بگردان ...‏

ادامه مطلب...




      


على علیه السلام نفس پیامبر است به شهادت قرآن


 در سال دهم هجرت گروهى از نصاراى نجران به نمایندگى از سوى مسیحیان به مدینه آمده، و گفتند: دین شما چه فضیلتى بر دین ما دارد؟ و چرا ما به شما مسلمانان «جزیه» بدهیم؟

پیامبر اسلام، دلایل زیادى در جامعیت و تکامل اسلام بیان داشتند، ولى تعصب و هواهاى نفسانى نگذاشت افراد مزبور حقایق اسلام را از زبان پیامبر بزرگ ما بپذیرند، در این هنگام آیه زیر براى داورى میان دو گروه نازل شد:

«فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل: تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الکاذبین» (1)

هرگاه بعد از علم و دانشى که درباره مسیح به تو رسیده، باز کسانى با تو به محاجه و ستیز برخیزند، به آنها بگو «بیائید ما و شما در برابر یکدیگر با فرزندان و زنان و نفوس خود مباهله نموده، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».


ادامه مطلب...




      

انواع نفس در قران و روایات


نفس اماره

 اماره در لغت به معنای بسیار امر کننده است. این کلمه در قرآن و روایات اغلب پسوند «بالسوء» دارد؛ بنابراین‌، نفس اماره‌، یعنی نفسی که بسیار انسان را به کار بد می‌ کشد. آیاتی که از پرستش هوا نهی می‌کنند، مراد نفس اماره است.(1) بزرگ‌ ترین خطری که انسان را تهدید می‌ کند، همین نفس اماره است‌، تا آنجا که ممکن است انسان آن را معبود و خدای خود قرار دهد. در حدیثی از امام علی علیه السلام آمده است: «همانا نفس‌، بسیار انسان را به بدی فرمان می‌ دهد؛ پس کسی که به او اعتماد کند، به او خیانت می‌ کند و کسی که به او اتکا کند، او را هلاک می ‌کند».(2)

ادامه مطلب...




      

دنیا خوب و بد

دنیا خوب یا بد؟

مقدمه

آدمی مسافری است که چند روزی در این دنیا مسکن داشته و پس از مدتی به سرای ابدی خویش سفر خواهد کرد. اما در مورد این دنیا دیدگاههای متفاوتی وجود دارد یعنی گاهی آن را مزرعه آخرت نامیده و مدحش نموده‌اند و گاه آنرا ملعون خوانده‌اند حال سوالی که مطرح است این است که آیا این دنیا خوب است یا بد؟ آیا باید دنبالش رفت یا ترکش کرد؟


بیان چند دیدگاه

در اینکه دنیا خوب است یا بد، هر چند مکاتب مختلف بر اساس نوع دیدگاهشان به زندگی جوابهایی داده‌اند و برخی به طور کلی آن را بد می‌دانند تا جاییکه به ترک آن روی آورده و در گوشه یک غاری یا دل کوهی پناهنده شده و از زن و فرزند و زینتهای دنیایی کاملا دل ‌بریده‌اند و در مقابل عده‌ای دیگر نیز چنان به آن دلبسته شده‌اند و برای آن تلاش می‌کنند گویی که همیشه در آن خواهند ماند و زندگی دیگری غیر از آن را تصور نمی‌کنند و در واقع بر عکس گروه قبلی آن را خوب می‌دانند، که هر دو نیز راه افراط و تفریط را در پیش گرفته‌اند یک دیدگاه میانه‌ای هم وجود دارد که به بیان آن می‌پردازیم:


ادامه مطلب...




      


تأثیر ایمان به خدا در کاهش بحران های روحی

اعتقاد به خدای حکیم وایمان به مبانی مذهبی وتوجه به جهان آخرت، تأثیرشگرفی درتخفیف این ناراحتی ها و رنج های روحی دارد.

ایمان به خدا اثرعوامل اضطراب آفرین را خنثی و یا آنها را ریشه کن می کند؛ زیرا مذهب بامقررات اخلاقی وتعالیم حیات بخش خود، حرص و آز وجاه طلبی وثروت اندوزی انسان را که ازعوامل اضطراب روحی هستند به نحوصحیحی تعدیل می کند، واورا به عزت نفس ومناعت طبع و نیکوکاری وپرهیزکاری دعوت می نماید و با مطرح ساختن پاداش های بزرگ وکیفرهای سخت، برحرص وآز لجام می زند و از تجمل پرستی وگرایش بی حد وحساب به دنیا که آرامش و ثبات را ازانسان سلب می کند جلوگیری می نماید، وتحول معنوی شگرفی که درخور مقام انسانی اوست در روانش پدید می آورد .

مخصوصاً آیین اسلام ازتوجه شدید انسان به دنیا کاسته و دنیا و همه وسایل زندگی را وسیله زندگی ونه هدف آن معرفی کرده است و انسان را از این که دنیا را هدف خود بداند بازداشته است، از این رو اثر نامطلوب نخستین عامل اضطراب را که همان اهتمام حریصانه و افراطی به دنیا و مادیات است از بین می برد.

ادامه مطلب...




      
<      1   2   3   4      >